Fragmenten uit Retail in oorlog

2017 - Intro hoofdstuk 1

De toekomst

Het volgende pronkstuk van het Rijksmuseum wordt: de kassa.

De kassa kan naar de schroothoop. De wereld verandert en retail verandert mee. Een nieuwe baas, de consument. Apple Pay. Kunstmatige intelligentie. Amazon Fresh. Mobile first wordt mobile only. iRobots. No data, no business. Alexa. Google Car. Virtual reality. Overlevende winkels. 3D-printing. Nog meer Übers. Customer-centricmarketing. Drones. Digitale revolutie. O ja, en een kaartje voor een popconcert is al door Facebook voor je gereserveerd voor dat je zelf weet dat je gaat.

Geen toegevoegde waarde, geen bestaansrecht
De tussenlagen zijn eruit gesneden. Agenten en distributeurs leggen massaal het loodje. Producenten en merken gaan steeds meer verticaal. Bricks en clicks zijn volledig geïntegreerd in alle processen tussen producent en consument. Producenten ontwikkelen samplecollecties die via sociale media door de consument worden gekeurd. Pas daarna vindt productie plaats. Overproductie wordt voorkomen. Het fenomeen uitverkoop neemt.......

Citaat Vincent Braams, partner Vendis Capital, eigenaar van o.a. Humanoid, Noppies en Petrol Industries.
“Food loopt in een aantal opzichten ver voor op fashion. In de afgelopen twintig jaar zijn zo goed als alle B-merken in de food verdwenen. Daarvan zijn er in de fashion nog karrenvrachten en die zullen de komende tien jaar out of business gaan.”

Hoofdstuk 5 Amazon, vriend of vijand?

Warriors of fulfilment
“They are coming.” —JRR Tolkien, The Lord of the Rings
Wordt Alexa je nieuwe vriendin? Ze is zowel tandeloos als toetsenloos. Een hoogbegaafde kameraad die dagelijks bijleert via kunstmatige intelligentie. Ze werkt vanuit de cloud en wordt dagelijks geüpdatet. Amazon is the new American way of life geworden. Zestig miljoen Amerikanen zijn al lid van de community, Europa volgt in snel tempo. B2B is er ook al. Nieuwe cloudoplossingen komen eraan. En winkels... food... auto- verkoop... aanbod in dienstverlening... Amazon-Boeings... Amazon-vrachtschepen, een eigen vliegveld en... en... en nog veel meer heeft het concern in petto.

Amazon is niet meer weg te denken in de mondiale e-commerce. Opgericht door Jeff Bezos in 1994 onder de naam Cadabra. De naam deed te veel denken aan kadaver en Bezos vond alsnog inspiratie in de naam van het grootste regenwoud en rivierengebied ter wereld en koos uiteindelijk voor de naam Amazon. De ‘grote rivier’ zou de grootste retailer ter wereld moeten worden, een visioen dat ondertussen aardig werkelijkheid is geworden. Bezos is extreem consumentgeoriënteerd en verwacht dat van hoog tot laag van alle medewerkers in zijn organisatie. Amazon is een technologieonderneming en een kennismachine die alles van zijn klanten weet en exact in beeld heeft welke producten wel en niet worden verkocht. Het weet wie wat in het verleden kocht en wanneer. En weet ook wanneer, waar en wie welk product in de toekomst gaat.......

Hoofdstuk 22 Virtual merchandising

De tijd is rijp voor een harttransplantatie in de retail
Een nieuw hart voor de mode, dat is de virtual merchandiseafdeling. Het oude hart pompt nog wel maar de aders zijn verstopt. De hartoperatie gaat voor veel nieuwe energie zorgen. Veel patiënten hebben er al last van maar durven de chirurgische ingreep nog niet aan. Hoe langer je wacht, hoe eerder je je laatste adem uitblaast.

De nieuwe virtual-merchandiseafdeling
Virtual merchandisen is een nieuw vak. Door de intrede van internet is er een aantal kanaaltypen bijgekomen die een andere wijze van aansturing vragen. Veel nieuwe kanalen bieden innovatieve businessmodellen die op een andere leest zijn geschoeid dan de klassieke modellen van puur inkoop van goederen. Een sterke trend is zichtbaar dat merken en producenten gedwongen worden voorraadhoudend te zijn. Deze voorraden zijn dan beschikbaar voor de traditionele kanalen en worden virtueel beschikbaar gesteld aan de nieuwe kanalen. Op deze wijze maakt het merk optimaal gebruik van de beschikbare voorraden door deze op alle kanalen aan te bieden waar de consument oriënteert en koopt. De virtual-merchandisingafdeling is geen lijn- maar een staforganisatie en speelt een hoofdrol in de nieuwe processen. De afdeling informeert en coördineert de informatiestromen naar.......

Hoofdstuk 37 De middleware: Dossier Hoofdpijn

Tweeënhalf miljoen prijsveranderingen per dag, ben jij er klaar voor?
De door emoties gedreven wereld die mode heet, draait om stoffen, kleuren, stijlen en klinkende namen van designers en merken. De wereld van de marketplaces draait om nullen en enen, kille data. Volstrekt tegenstrijdig met elkaar. Veel modebedrijven worstelen dan ook met de kilheid van de technologie. De middleware is een onontbeerlijk technologisch stuk gereedschap die het als verbindende software mogelijk maakt via de verschillende internationale marketplaces te verkopen. Meester PIM is de baas, hij moet ervoor zorgen dat de datakorrels niet in de nauwe hals van de zandloper blijven steken.

Intussen is internet wijdverbreid op onze aardbol. Meer dan een derde van de mensen die erover beschikken, kopen via internationale marketplaces. Dat betekent nogal wat; voor veel bedrijven betekent het inzetten van crossborder e-commerce als distributiemodel niets minder dan een ‘dossier Hoofdpijn’. Sommige merken en retailers vinden het lastig om naast hun eigen website ook via andere e-kanalen te verkopen. Het argument is dat dat tot mogelijke concurrentie van het eigen kanaal leidt. Je kunt er ook anders naar kijken en het gewoon als expansie zien. Een nieuw land opstarten via e-commerce is veel eenvoudiger dan de klassieke manier van uitbreiding via een agent of distributeur, als je die al kunt vinden. Wanneer het nieuwe exportland is bepaald, dan ga je kiezen via welke kanaaltypes — retailers, shop-in-shop concepten, eigen webshop, marketplaces, Google Shopping, sociale media, prijsvergelijkers — je de producten in dat land wilt verkopen. Denk ook aan de aanvliegroutes naar de kanalen vanuit.......

 

Hoofdstuk 43 Hoe pak je het aan

Meedenken met producent, merk en retailer, oplossingen voor de vreselijke spagaat
Afsluitend een zeer plechtig hoofdstuk met mogelijke oplossingen. Er is geen blauwdruk, want daarvoor heeft elk bedrijf te zeer zijn eigen historie en zijn eigen kijk op de toekomst. En het spectrum is domweg te breed. Daarom ligt de focus op de volgende pagina’s op het onderlinge verband tussen het elfkanalenmodel, de IT-architectuur, de rol van data, de nieuwe organisatie, het verdienmodel en het belang van de inzet van voldoende mensen en partners met kennis van zaken. Kanaalverbindende digitalisering heeft de toekomst.

Dit hoofdstuk geeft een overzicht voor bedrijven die het elfkanalenmodel willen inzetten. Het biedt je inzicht in de manieren waarop het nieuwe distributiemodel kan worden aangepakt. In diverse hoofdstukken is veel besproken van de verschillende onderdelen van dit model voor bedrijven die actief zijn in mode, schoenen en sport. Niet alleen deze categorieën zien het distributiemodel wijzigen, het gaat veel dieper. Meubelen, bruin- en witgoed, er is eigenlijk geen groep die er niet mee te maken krijgt. Zelfs food moet eraan geloven. En de auto-industrie. Ook de dienstensector gaat op de helling. De consument is de baas en kan goederen, food, auto’s en diensten op een simpele manier via het net inkopen. Maximaal transparant in prijs en door de rating ook in.......

Blaak je van gezondheid of ga je aan het infuus?.....................lees verder in het boek. Je kunt het boek hier bestellen, bij Ako, Bol, Bruna en Managementboek of één van de 2.600 boekwinkels in Nederland en Vlaanderen. Voor €34.95 koop je meerdere uren leesplezier en een berg kennis. Het ebook is te koop bij Amazon, iBooks en Kobo

Citaten

In het boek zijn citaten en quotes opgenomen van meer dan dertig CEO's en directeuren van toonaangevende ondernemingen. Onder andere van: